IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Индия е отчела рекорден ръст на компаниите еднорози през 2018 г.

Индийските стартъпи са успели да наберат 10,5 млрд. долара през изминалата година, което е с 5% по-малко в сравнение с 2017 г., показва проучване

14:53 | 03.01.19 г.
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Въпреки че 2018 г. не е особено впечатляваща от гледна точка на размера на инвестициите в областта на технологичните стартъпи в Индия, страната може да се похвали с рекорден брой еднорози (новосъздадени компании, които струват поне 1 млрд. долара), пише Дурба Гош за Quartz. 

Стартъпите са успели да наберат около 10,5 млрд. долара през изминалата година, което е с 5% по-малко в сравнение с 2017 г., когато сумата е била 11,2 млрд. долара.

Броят на кръговете на финансиране също е по-малък през 2018 г. - 924 спрямо 1 161 година по-рано.

Особено негативна за стартъпите е първата половина на миналата година, когато едва 3,6 млрд. долара са били инвестирани в около 411 сделки, като за същия период през 2017 г. сумата е била 5,6 млрд. долара, а броят на сделките – 571.

В общи линии инвеститорите се отдръпват заради наложените от правителството данъци върху бизнес ангелите (богати физически лица, инвестиращи в стартъпи).

Финансирането на начален етап в периода януари-юни 2018 г. е намаляло до 137,8 млн. долара в сравнение с 200 млн. долара за същия период през 2017 г., докато кръговете за привличаването на първоначален (seed) капитал са намалели с 22 на сто на годишна база до 870 броя.

„Инвестициите зависят от пазарните нагласи. Циклите на възход и спад са реални и инвестициите ги следват“, смята Кунал Шах, бизнес ангел и основател на компанията за онлайн разплащания FreeCharge.

Въпреки че тази тенденция може да изглежда отчайваща в близко бъдеще, Авниш Баджадж, изпълнителен директор на компанията за рисков капитал Matrix Partners, смята, че подобни цикли са важни за творческите нарушения.

„Предприемачите измислят нови идеи и тези идеи имат ограничено утвърждаване, докато не ги докажат на практика, предизвиквайки по този начин интерес. Без него капиталът няма да бъде наличен, а без капитал човек не би могъл да разбере кои идеи ще сработят“, заяви Баджадж в интервю пред Quartz.

Към втората половина на 2017 г. в индийската пазарна действителност се появи известен интерес, причинени от придобиването на Flipkart от световния лидер в търговията на дребно - американската компания Walmart, за 16 млрд. долара.

Според Баджадж оценките на компаниите днес са много по-високи от тези през 2015 г. например, когато е имало три големи имена – Paytm, Flipkart и Ola, докато днес в Индия има между 15 и 20 значими компании.

През 2018 г. страната успява да „изкара“ цели осем компании еднорози, към които спадат Zomato, Swiggy, Byju’s, OYO и Patym Mall.

Темпът на поява на нови стартъпи също се оказа оживен, пише Дурба Гош. Стартъпите в Индия са се увеличили с 1200 в периода януари-септември 2018 г., като общият брой на този тип компании е достигнал 7200.

Това потвърждава статута на страната като третата по-големина стартъп екосистема в света след САЩ и Великобритания.

Сега, когато пазарът е узрял, инвеститорите очакват този импулс да продължи и през настоящата година.

„Мисля, че ще видим подем в средния сегмент, където досега имаше по-слабо финансиране. Късната фаза ще продължи със същия темп или леко ще се забави“, смята Баджадж.

Очакванията са през 2019 г. да се съживят инвестициите за електронна търговия, В2В услугите и SaaS софтуерните компании.

Въпреки всичко Индия все още изостава по отношение на монетизацията, смята Баджадж.

„Като цяло Индия се намира в началото на един много силен 10-15-годишен период в екосистемата за рисков капитал и стартъпи“, добавя още той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:33 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още